visite, visite, WAT zullen we genieten!!!

Aangekomen in Bangkok ziefietsen in Bangkokn we Mary en Theo bij een super de luxe hotel. Fijn hoor, bekende gezichten. Daar waren we zelf ook wel aan toe :) We hebben een leuke fietstocht door Bangkok gedaan. Weer eens lekker fietsen, maar nu door een metropool dat bestaat uit een doolhof van smalle gangetjes en vele verschillende markten met een hoop, een hele hoop, chaotische levendigheid. Ook al is het erg chaotisch, toch wel fijn zo'n grote stad (voor even). Namelijk  lekker, goed eten (van Europese bodem: pizza, spaghetti carbonara) met een fijn glas wijn (hmmmm). Het jammere was dan wel weer dat we in Bangkok weer (bijna) zijn afgezet door tuktuk rijders (toch wel iets geleerd deze maanden!). Maar helaas ontkom je er toch niet altijd aan! Dus, helaas ook opgelicht door Green Wood Travel (Nederlandse reisorganisatie in Thailand).  Maar we hebben ondanks dat gedoe, lekker rond gehobbeld door Bangkok en de beroemde tempels van Bangkok bewonderd.

Met onze privé chauffeur (die geen Engels sprak) zijn we naar Kanchanuburi gegaan (wat een luxe). Twee dagen bridge over the Riverkwaigenieten in dit gezellige plaatsje. Nou ja er zit hier niet zo’n leuk verhaal achter. Hier heb je de Burma spoorlijn. Maar ook een begraafplaats voor de slachtoffers met daarbij musea om de geschiedenis beter te begrijpen. Erg indrukwekkend! Zeker omdat Jurjens opa aan deze helse spoorlijn heeft moeten werken. Dan komen de verhalen extra hard aan. Als je bedenkt dat je eigen opa deze vreselijke verhalen heeft meegemaakt. Nogmaals, onbegrijpelijk wat mensen elkaar aan kunnen doen. Echt heel verdrietig.

En ook schandalig dat we in Nederland niets horen of leren over de afschuwelijke tijd, waar heel veel Nederlanders en Indische-Nederlanders bij om het leven zijn gekomen. En de overlevende net zoveel ontberingen hebben moeten ondergaan als de slachtoffers van Auschwitz (als je deze vergelijking mag maken).

Maar gelukkig bestaat het leven ook uit leuke dingen! We zijn bijvoorbeeld ook naar de Erawan Waterfall geweest. We waren wat aan de late kant en hebben er dus maar kort van kunnen genieten. Maar dat hebben we dan ook wel gedaan, Theo en Jurjen waren net kleine kinderen  in het water, springen, duiken, bommetjuhh. Mary en Naomi genoten ook volop van dit prachtige natuurverschijnsel. Weer zo'n paradijsje van een aantal watervallen met helder blauw gekleurd water. Midden in de jungle. Genieten dit!!

We moeten weer verder reizen. Onze driver begint steeds meer Engels te praten. Hij belt namelijk naar een vriend en die zegt hem steeds zinnen, in het Engels voor. Hij schrijft ze dan, zoals je het zegt, (fonetisch, of zoiets) in het Thais op en dan zegt hij het, al lezend) in het Engels. Dat was heel leuk om Engels in een compleet andere schrijfwijze te zien.

AyutayaMaar goed, hij bracht ons naar Ayutaya. Onderweg kwamen we een feestje op de weg tegen. We werden heel leuk door deze mensen ontvangen en van harte uitgenodigd om een dansje mee te doen. Natuurlijk hebben we met deze gezellige locals mee gefeest. Wat was dit leuk zeg, trommels, muziek, schudden met je billen, lekker zonnetje en de lucht van sterke drank. Zo op de provinciale weg. Gezellig!! Tussendoor is hij op meerdere leuke plaatsen gestopt. Wat een vriendelijke man is dit toch. Aangekomen in Ayutaya zien we de indrukwekkende Khmer tempels. Lijkt op Ankor Wat, alleen waren deze niet volledig verwoest. Ook weer erg mooi! De volgende dag hebben we hier ook op het gemak rond gelopen.

fietsen in BangkokDoor het drukke schema moesten we de volgende dag weer terug, op naar Bangkok. Treintickets ophalen bij Green Wood. Ze hebben werkelijk alles wat we bij hun geregeld hadden (fietstocht, privé chauffeur, treintickets) verkeerde voorlichting gegeven en niet gedaan wat we hebben gevraagd. Vreselijk irritant!! Plus veels te veel geld gevraagd, ze zouden zich echt kapot moeten schamen daar! Wij raden ook iedereen aan om niets via hun te regelen, want ze maken er een potje van. Ze hebben werkelijk niets goed gedaan!! Zo dus ook de trein niet. Maar goed Mary en Theo hebben nu op onze manier mogen reizen, haha dat dan weer wel. Na de nachttrein komen we om 4:00 aan in Chumphon, vandaar pakken we de boot naar Koh Tao. Na al die heisa waren we wel toe aan strand en zee. Leuk hobbelig weggetje naar ons resort. Jaaaa vakantie!!! Whoehoeoeoe!! Zon!!! Zee!!! En niet zomaar zon en zee. Nee, nee. Bounty idee met witte stranden, hemels blauw water en overhangende palmbomen. Wat hebben we hier genoten zeg.

Alleen op het moment dat we een scooter hadden gehuurd en we terug naar het resort wilden rijden, jawel, REGEN!! En dan wel anderhalve dag! En als het hier regent, dan bedoelen ze een stortbui! Waarbij de trappen veranderde in watervallen. De dag erna op de scooter het eiland verkennen. Dat was al een heel avontuur over de stijle onverharde wegen, of zeg maar zandwegen, te rijden. Alleen na de stortbuien hebben we opeens nog maar een halve weg!! De rest is weggespoeld! Bizar!! Maar op onze crossbandjes en met twee hippe hippies ging het best goed. Het eiland is niet groot, dus binnen een uurtje heb je het hele eiland rondgereden. Met aan elke kant wel een paar mooie stranden. Dus we hebben de rest van de week genoten van al het moois wat dit kleine eilandje te bieden heeft. Helaas is zo’n weekje dan ook weer zo voorbij en moesten Mary en Theo alweer naar huis. Jammer, want het was erg gezellig. En daarom wel weer een dramatisch afscheidt. Maar ja dat is de donkere zijde van het reizigers bestaan. Gelukkig is dit afscheidt maar voor een paar maandjes.

En mee naar huis was nog geen optie, want één van Jurjens dromen was om te leren duiken. En dat kan op Koh Tao heel goed. En goedkoop, wat ook wel weer handig is als je backpacker bent. We zijn dan ook nog langer gebleven zodat Jurjen kon leren duiken. We belande bij een duikschool aan één van de zuidelijke baaien. De locatie was echt fantastisch. De lessen waren aan het strand met uitzicht op de baai die bestond uit diverse kleuren groen en blauw, wauw! Dus ook Naomi, die niet ging duiken, kon zich hier heerlijk vermaken. Want als je het huisje uitkwam, waar we sliepen, liep je binnen 1 minuut naar het strand. Dus Naomi op het strand en Jurjen in het water, goede combi :D Jur heeft zijn lessen gevolgd bij Kim, een Nederlandse duikinstructrice, samen met Lars een Duitse reiziger.

Jaja dan kreeg je dus bijna privé les, wat een luxe. Dat beviel zo goed, tja dan besluit je maar om er meteen een cursus achteraan te doen. Zodat je dieper (tot 30 meter!) en nachtelijke duiken mag maken. Whoehoe super cool!!

Het was hier ook erg gezellig, met verschillende barretjes aan het strand waar het er heel relaxed aan toe ging. Maar vooral bij de duikschool waar wij verbleven was het erg gezellig. Ook duikers houden namelijk wel van een beetje gezelligheid. Het is een prima eiland om lekker te relaxen. We besloten dan ook om hier maar eens wat langer te blijven en even bij te komen van de maanden reizen en trekken van plek naar plek. Want het klink gek, maar zo reizen is redelijk hectisch. En dan verlang je op een gegeven moment naar een plekje waar je wat langer kan verblijven, je ‘eigen’ plekje. En Koh Tao is hier uitermate voor geschikt. Niet te groot, niet te toeristisch, maar wel alle luxe voor een goed verblijf met supermarktjes en vele goede restaurantjes. En Jur kan zijn duiken oefenen met bekende mensen, wat ook wel fijn is.

Naar een tijdje zoeken kwamen we bij Winny en Cocco uit. Twee locals die een kamer hebben die ze verhuren met alle luxe, zoals airco, tv met Engelse zenders en filmzender, koelkast en balkonnetje (yep dat is inmiddels luxe voor ons). Helemaal prima, we moesten alleen de badkamer met ze delen. Winny en Cocco zijn heel aardig en gastvrij. Helaas moeten ze veel werken en zien we ze eigenlijk nooit. Maar daardoor wel een huisje voor onszelf. Elk nadeel heeft z’n voordeel. Toen alleen nog een scootertje huren en we zijn gesetteld, mooi! En maar weer genieten, erg vervelend! Tja, het leven van een reiziger gaat nou eenmaal niet over rozen. De rest van de maand hebben we niet veel uitgevoerd, behalve genieten van de zon, stranden, lekker zwemmen en wat meer biertjes/ tropicana’s dan gebruikelijk. Eigenlijk hebben we vakantie gevierd in onze reis, heerlijk!!

Maar de maand is bijna voorbij en we zijn wel weer toe aan nieuwe avonturen en nieuwe plekken ontdekken. We blijven alleen nog voor Songkran, het waterfestival het Thaise nieuwjaar. Het schijnt een fantastisch spektakel te zijn. Er wordt een mega watergevecht gehouden!! Maar hierover volgende keer meer….

michel en marije 11-04-2013 21:17

Prachtig verhaal weer.. ook zo leuk dat je dan weer even familie ziet! En afscheid hoort er dan bij, maar je hebt ook al de vreugde van het weerzien mee gemaakt! Volgens mij wordt terug komen straks zo 'overwhelming' (zoiets?) dat jullie daar ook een maand van moeten bijkomen! ;-)

Klinkt stiekem ook wel erg luxe hoor.. op vakantie terwijl je al maanden in het buitenlamd rondreist!

Snel afspreken om te skypen hoor, wij hebben ook véél leuke dingen te vertellen!!!

Kus!

Mariska en floris 11-04-2013 21:35

Hallo daar wat een mooi verhaal weer. Het is elke keer weer leuk om jullie verhalen te lezen. Duiken moet volgens ons geweldig zijn zeker in die omgeving.

Wij gaan over een dag een weekje skiën iets heel anders maar hebben er veel zin in.

Veel plezier met jullie nieuwe avontuur, we verheugen ons op de nieuwe verhalen.

Liefs Floris en Mariska

Theo en Mary 11-04-2013 22:44

WAT hebben we een bijzondere reis gemaakt. WAT was het gezellig en WAT hebben we genoten. WAT hebben we veel mooie dingen gezien (bijv. schitterende WATs = tempelcomplexen). WAT was het snel voorbij en WAT willen we weer graag terug. Dus WAT was de slogan van onze reis: jawel, er was altijd WAT!
Liefs, 2 watjes

Anja 11-04-2013 22:48

Mooie verhalen,mooie foto's en ik geniet van jullie verhalen!!
Hartelijke groeten,Anja uit Dordrecht

Karin 12-04-2013 05:43

Leuk om ook op deze manier jullie een beetje te kunnen volgen! Vond het erg gezellig met jullie op Koh Tao!
Xxx Karin

Rob en Astrid 20-04-2013 23:07

Hallo Jurjen en Naomi, een beetje late reactie van ons (maar beter laat dan nooit). Fijn dat jullie zo'n leuke tijd met elkaar gehad hebben. Ook hele mooie mooie foto's. Voor ons erg herkenbaar. Wij hebben veel van deze plekken ook gezien en ook op Koh Tao gedoken en gesnorkeld. Leuk nu hebben Rob en Huub er weer een duikmaatje bij! Al zal het in Nederland natuurlijk lang niet zo mooi zijn als in Thailand. Maar wie weet? Nog heel veel plezier en een goede reis verder. Geniet ervan. Liefs van ons allemaal uit Schoonhoven.

marlena 24-04-2013 18:12

hi! had grotendeels het verhaal natuurlijk al gehoord, maar leuk om nog zo eens in verslagvorm te lezen. alleen niet van je opa jur, en van het feestje onderweg (hoe kunnen jullie dat nou vergeten zijn me dat te vertellen..?!). snap ook helemaal die 'vakantie tijdens de reis'kwestie. soooo true! en lekker weer ruimte int hoofd voor avonturen dus nu! njoyyy!! xxxxxxxxx