Op de Mongoolse Steppe (brrrr...Koud)....

Eindelijk we zijn er. Het is 6.30 uur in de ochtend en we staan op het trein station van Ulaan Baatar. We worden even naar een bank en een hotel gereden, en het verkeer gaat er hier net zo aan toe als in Rusland, wat een chaos. Bij de bank ruilen we onze Russische Roebels om voor Mongoolse Tugruk, dit is zo geregeld. Dan rijden we verder naar het hotel, het hotel is mooi van binnen, en er is een tafel voor ons gedekt. Wat een luxe. We krijgen lekker brood met ei en spek, verder stonden er nog meer lekkere dingen op tafel, thee, melk, cornflakes, yoghurt, jam, lekkerlekkerlekker. Bij het handen wassen voor het eten komt het zwarte van de roet van onze handen, dit was bijzonder smerig. Maar het was zo fijn om die luxe van normaal voedsel en een toilet en zeep te hebben, heerlijk. Wij snappen de mensen van Expeditie Robbinson nu een stuk beter. Wat kan goed eten toch fijn zijn. Na het zeer gewaardeerde ontbijt gaan we met een oud busje naar het Ger kamp. Het is een wilde rit, want er zitten allemaal kuilen en gaten in de weg (wat je een weg noemt haha) en die worden door onze chauffeur prima ontweken. We slingeren met halve kantelingen over de weg, pff dit is al een avontuur op zich. Het zweet staat in onze handen…

We zijn heel aangekomen :) in het Ger kamp van TiaraTours. De omgeving is echt heel erg mooi, hoge bergen, rotsen, prachtig landschap, echt super. En de berglucht doet ons ook heel erg goed. We komen helemaal bij na die fijne op kolen rijdende trein. Bambi (onze gastvrouw) geeft ons tent nummer 2. We gaan naar onze Ger tent, er dwarrelt al een rookpluimpje uit de schoorsteen. Bij binnenkomst zien we 4 gezellige bedjes van hout, en ze zijn versierd met fijne kleuren, oranje, blauw, groen, roze, rood, wit, zwart en goud. De rest van de tent is net zo versierd als de bedden, er staat een gezellige tafel met schattige krukjes. Een lekkere warme kachel in de tent en ook nog een vrolijk tapijtje op de vloer. Dit voelt als een verademing en we worden er helemaal gelukkig van. De bedden liggen vol met diverse matrassen en dekens, dit was ook wel nodig hoor. We lagen anders op houten plankjes, jaja ook hier weer haha. We delen de tent met Kim en Arnold. Gezellig dat hun hier ook naartoe zijn gegaan. Evenals Anneloes en Lizette, alleen die zaten in een andere tent. We worden door Bambi goed verzorgd, iedere maaltijd is een goede en gezonde maaltijd, ze komt ons vuur aanmaken en hout bijvullen samen met een oudere man, regelt een douche voor ons (een zeer gewaardeerde douche na vier volle dagen in een vieze trein) en ze verteld ons leuke informatie over Mongolië zelf .

Er wordt ons ook verteld dat er gister een wolf is gesignaleerd tussen de bomen, en daar zijn we s ’middags allemaal gaan wandelen. Even tussen de bomen door een berg opklimmen, dit was leuk en spannend tegelijk. Het was een behoorlijke klim maar het was het waard want het uitzicht bovenaan was prachtig, wat is Mongolië toch mooi!!! Je kon helemaal over de steppe heen kijken. Het is hier zo stil dat we letterlijk de vleugelslagen horen van een mooie roofvogel. Zo indrukwekkend alles bij elkaar. Uiteraard moesten we ook weer naar beneden, en het was best stijl omhoog, dus gingen we via een ander pad. Dit liep erg fijn, maar op een gegeven moment zagen we een schedel van een rund en wat andere dubieuze botjes liggen. We stopten met lopen en keken elkaar aan, we zijn hier niet op goed gebied en we moeten toch maar via de andere stijlere route naar beneden. We zijn snel terug gelopen en hebben de route naar beneden netjes afgedaald met onze voeten, het ging beter dan verwacht :D

De eerste nacht in de tent is erg fijn, na een potje ezelen (waarbij Jur 2 keer verloor en zijn nagels met blauw gelakt moesten worden) zijn we lekker in ons bed gaan liggen met hele dikke dekens (want het word -10) en luisteren naar het geknapper van de kachel, wat een fijn geluid. Bij het uitdoen van het licht hoor ik; piep piep piep, trippeltrippeltrippel, haha we hebben een huisdier en hij heet muis. Maar dat wisten we eigenlijk al dat er hier ook muisjes rondlopen, we hebben zelfs in de andere tent een nest van takjes en blaadjes onder het bed gevonden. Nou als dit geen kamperen is, dan weten wij het ook niet meer :) Morgen gaan we een flinke wandeling maken…

Na het ontvangen van ons lunchpakket stappen we weer in de bus. We worden tot een bepaald punt gereden om daar de wandeling te beginnen. Onderweg worden we verrast door een flinke groep yaks op de weg. Wat zijn die beesten leuk om te zien, wij de toeristen moesten natuurlijk net als de Japanners foto’s maken. We rijden verder tot het stop punt, ook dit is trouwens weer een spannende wiebelrit. We klimmen te voet weer een berg op en zien dan een stuk verderop Turtle Rock en een Boeddhistische Tempel. Op dat moment begint het heel zachtjes te sneeuwen en het uitzicht vanaf de berg is weer zo ontzettend mooi. We lopen eerst met een paar andere gezellige Hollanders naar de Boeddhistische Tempel, ook dit is weer een behoorlijke klim, daarbij moesten we over een spannende wiebelbrug voordat we de echte trap naar de tempel konden pakken. De tempel was mooi, Naomi heeft met een goede gedachte de tempel rondgelopen terwijl ze de gebedsmolens liet ronddraaien. Voor 2000 Tugruk pp mochten we de tempel in, het was niet heel groot maar wel mooi. We moesten wel slofjes om de schoenen doen voordat we naar binnen gingen. Helaas mochten we ook hier geen foto’s maken. Er hingen schilderijen van diverse verhalen/ mythes aan de muren. Er stond een grote schaal voor de wierook in het midden, op het altaar stonden twee beelden, 1 normale Boeddha en 1 gouden Boeddha met meerdere armen en hoofden, het zag er wel heel mooi uit. We hebben onze eerste Boeddhistische tempel bezocht, yeeeey :D

Na een stijle wandeling naar beneden, over dezelfde wiebelbrug en verder naar beneden, wilden we gaan lunchen. Maar halverwege moesten we toch echt even stoppen voor een grote geschilderde Boeddha, gelukkig waren we nog niet verder gegaan, want opdat moment hoorden we een flink fladdergeluid van een enorm grote roofvogel die achter een kleiner roofvogeltje aanzat. Dit zag er echt supergaaf uit!!!

We werden al een tijdje gevolgd door gezellige honden, die onze warme lunch roken. We gingen op een boomstam zitten met de Russische Alexander om onze gehakballen met rijst, kaas, sla en brood op te eten. Het was weer een prima maal, maar goed die honden wilde dat natuurlijk ook eten. Tot onze verbazing luisterden ze echt heel erg goed naar ons, wat fijn. Dus als beloning voor het goede luisteren hebben we ze toch ons overgebleven eten gegeven. Vanaf toen hadden we er weer vier reisgenoten bij, want de honden zijn bij ons gebleven tot zeker middernacht. In de sneeuw!

Maar goed, we lopen na de lunch naar Turtle Rock, dit is niet echt bijzonder, maar wel groot. Iets verderop zit er een mooie arend op een stok, vast aan een touwtje, best zielig. Maar hij spreid mooi zijn vleugels en probeert toch te vliegen. Maar ja dat gaat natuurlijk niet, want hij zit vast. We hebben wel een mooie actiefoto, want in zijn poging tot vliegen kwam hij recht op ons af… Super tof!!!

We lopen verder om terug naar ons kamp te gaan. Onderweg wordt het steeds kouder en het begint ook meer te sneeuwen. Bambi komt met de bus langs ons om te kijken of dat er mensen met de bus mee terug willen en ze geeft ook aan dat het kouder word en het nog een uur lopen is. Wat is het toch een lief mens. Wij lopen stug door, want de sneeuw voelt heel prettig aan en ziet er leuk uit, net als de omgeving. Onderweg komen we nog een kudde van koeien, paarden, geiten en schapen tegen, die door twee Mongolen te paard bij elkaar werden gedreven. Dit zag er heel leuk uit, en een van de mannen poseerde graag voor ons :D Ze waren al 30 km onderweg en moesten er nog 30 km voordat ze op hun bestemming waren, wat een tocht zeg. Eindelijk aangekomen in ons kamp, krijgen we heerlijke groentesoep van Bambi (ja zij doet hier echt alles!) De soep was heel erg lekker en het smaakte naar de groentesoep van opa en oma de With. Dit zorgde voor een vertrouwd gevoel aan thuis… Maar we komen niet terug hoor, we zijn net begonnen. En we hebben het ontzettend naar ons zin, wat is het toch leuk om zo stukje bij beetje de wereld te ontdekken…

Dit was ons avontuur voorlopig weer, we zijn nu nog twee dagen in Ulaan Baatar, maar afgezien van de nog steeds zeer vriendelijke Mongolen is hier niet zoveel te beleven. In de lonely planet stond erover Ulaan Baatar is a scar on an otherwise beautiful country. Wellicht zegt dat genoeg.... We gaan overmorgen verder naar Peking dus voorlopig weer geen internet, dus even geen berichten meer. Op naar Peking.....

Mariska 16-10-2012 16:31

Wat een leuke verhalen, nu al!! Leuk!
tot het volgende verhaal en succes met jullie reis naar Peking!

Rob en Astrid 16-10-2012 17:14

Wat een belevenissen allemaal! Erg leuk om te lezen en voor jullie gelijk ook een leuke herinnering later. Er wordt toch wel heel erg goed voor jullie gezorgd door Bambi. Een geruststellende gedachte voor thuis. Lijkt me heerlijk om zo door de sneeuw te lopen. Geniet van de mooie natuur om je heen en goede reis maar weer naar Peking. Lieve groeten van ons allemaal.

Michel en Marije 16-10-2012 17:57

Wat leuk om jullie verhalen te lezen en ook jullie reacties op de avonturen!go with the flow naomi, en dat doe je supergoed!

Tot lees!!

Xx

Ronald 16-10-2012 18:06

Wat een verhalen van uuuuh twee dagen Geweldig! wat maken jullie veel mee NJOY! !!

Annelies 16-10-2012 19:31

Super leuke verhalen! En wat leuk om zo te kunnen volgen waar jullie zijn en naar toe gaan. Ga zo door! Geniet, en een veilige reis naar Peking!

Mam en Theo 16-10-2012 20:49

Leuk om jullie zo te volgen. We hadden al een mondeling verslag gekregen over de skype, maar dit verhaal maakt het compleet. Fijn dat jullie zo enthousiast zijn over de belevenissen.
Liefs van ons

Monique 17-10-2012 08:13

Tof om jullie verhalen te lezen!
Jur, blauwe nagellak??
Die Chinese bedden slapen stukken beter, ahum...
Enjoy Peking, enne die steile route volgen hè op de
Chinese muur.. Bye bye

Grad Sterk 17-10-2012 21:25

Dat is toch helemaal goud wat jullie daar beleven ? Ik blijf het volgen. Groetjes.

ada/henk 17-10-2012 22:28

Hoi Jur en Naomi,
Wat een beleving allemaal jullie zijn eigenlijk nog maar net onderweg en dan al zoveel indrukken opgedaan. Heel leuk om jullie verslag te lezen en af en toe is het toch wel spannend en een beetje afzien, maar ja dat hoort erbij. Geniet er lekker van en tot het volgende verslag. Groetjes van Henk en Ada

Annika 20-10-2012 01:45

Hey droppies, wat ontzettend fijn om jullie verhalen te lezen. Het is ook zo leuk geschreven! Ik heb meteen honger naar meer ;-)
Ik zit bij wijze van spreken ademloos naar jullie te luisteren en zie de vlakte vanaf de top van de berg helemaal voor me. Gaaf, dat we op deze manier met jullie kunnen mee genieten.
Jullie maken in ieder geval meteen al genoeg mee ;-) Veel plezier met wat nog komen gaat. Ik lees in ieder geval weer graag mee!
Kusjes en knuffels!

Johan en alex 20-10-2012 12:21

Lieve schatten,
Wat geweldig dat we jullie reis ook kunnen volgen we hebben helaas geen afscheid kunnen nemen maar bij deze alsnog een geweldige reis toegewenst hoewel dat al aardig lukt zo te zien. Jullie hebben al een hoop beleefd en gezien en we blijven jullie volgen natuurlijk.
Dikke kus van ons en pas goed op elkaar

Anja Andriesen 20-10-2012 21:20

Wat een belevenissen en fijn om jullie zo te volgen.

Hartelijke groeten vanuit het 'warme' Dordrecht,Anja (Syndion)

Tamara 22-10-2012 07:30

Hi Jur & Naoom,

Wat hebben jullie al wat mee gemaakt zeg! Leuk om jullie verhalen te lezen en leuke schrijfstijl!
Heel veel plezier in in Peking!!! Geniet ervan!

Liefs Tamara xx

mollie en leo 30-10-2012 16:50

hoi jur en naomi
van moeder en theo natuurlijk een en ander gehoord over deze geweldige reis, brr houten planken om op,te liggen maar jullie zijn jong enndan hoort dat er bij, wij genieten op onze manier in noord amerika, zijn nu half jaar weg en op de helft. het gaat sneller dan je denkt helaas
veel plezier liefs van ons