KIA ORA

Wauw het Zuidereiland is echt fantastisch!!!Zdravstvuj! Baina uu! Ni Hao! Chao! Sua ’s dei! Sabai dee! Sawatdee! Selamat datang! Halo! Hello mates! Kia Ora! Hoi, hallo welkom bij ons laatste reisverslag. Aangezien we in Nieuw Zeeland deze prachtige reis afsluiten beginnen we met KIA ORA ;)

Na de, toch wel, mooie boottocht reizen we richting het Abel Tasman National Parc. En voor de geschied schrijvers onder ons, yep Abel Tasman klinkt niet alleen Nederlands, maar was ook Nederlands. Onze Abel heeft dan ook, voor de westerse wereld, Nieuw Zeeland ontdekt. En de eilanden vernoemt naar onze zuid westelijke provincie. Maar dit even terzijde.

De route van de haven plaats Picton naar het Abel Tasman park is weer een geweldig mooie rit. We rijden van goeie morgen mooie plek :)de haven direct een kustweg op die ons direct meeneemt omhoog door de bergen en langs de Fjorden van de Marlborough Sounds. Kortom weer prachtig! De ruige bergen om de fjorden heen en het helder blauwe water is echt fantastisch. En omdat de weg zo hoog is gelegen hebben we prachtige vergezichten. We stoppen dan ook ongeveer om de kilometer om van het uitzicht te genieten. De tocht duurt dan ook iets langer dan verwacht. We besluiten dan ook maar hier ergens te slapen en komen bij een leuk grasveldje uit waar je uitkijkt over één van de fjorden. En dat dan ook nog eens gratis ter beschikking gesteld door de plaatselijke bevolking! Wauw many thanks!!!! Uitkijkend over het water vallen we heerlijk in slaap. De volgende ochtend schijnt de zon, dus achterklep open en rustig wakker worden, in de zon!!! Aha, dus daarom reis je met een bus, waarbij je op een dun matrasje slaapt met kussen zonder vulling! Om wakker te worden met de zon op je bol en uit te kijken op nog blauwer water dan de dag ervoor!

Helaas is Nieuw Zeeland groot en willen we toch echt zo veel mogelijk zien, dus hup inpakken en verder rijden. rotsig maar mooiOp naar het park van Abel. De rest van de rit is nog even prachtig als de vorige dag. We doen er dan ook weer langer over dan gepland en komen dan ook laat aan bij het Abel Tasman park. We kunnen dan ook niet heel lang meer lopen door het park maar de beroemde kustlijn is inderdaad prachtig. De volgende dag willen we weer langs de kust gaan lopen, maar het is slecht weer. Wat hier trouwens als een blad aan een boom omslaat. Zon, regen, zon, regen….. Hierdoor besluiten we om de andere kant van het park te bekijken. Het inlandse gedeelte. En dit zonder spijt! En het begint ongeloofwaardig te klinken, maar dit is ook weer erg mooi. We reden eerst heel hoog de bergen in en hadden daardoor weer eens mooie vergezichten over het park, de kustlijn en de binnenlanden. Toen we verder reden kwamen we bij een landschap terecht wat een beetje buitenaards leek. Hier was dan ook een gedeelte van Lord of the Rings opgenomen. Het was een soort uitgedroogd, geel gekleurd grasland met overal uitstekende rotsjes met daartussen rondlopende Scheiten (kruising tussen een schaap en een geit, geen grapje) en oerossen. Maar al snel werden de weersomstandigheden slechter dus besloten we verder te gaan op naar het zuiden van het zuidereiland.

wat is het hier toch prachtig

Vanaf Abel Tasman rijden we via Westport naar Greymouth. Maar eerst nog een tussenstop in Westport. Wanteven een stad bewonderen als Nederlander moet je hier toch even stoppen als je toch in de buurt bent. Dit is de kuststrook die Abel Tasman namelijk als eerste beschrijft in zijn Logboek. En dus ook als eerste westerling beschrijft. Hij noemt het Clippygen Hoek. Het regent alleen nog steeds dus we besluiten om in Greymouth op een camping te gaan staan. Want zoals je snapt hebben we voor de bus stroom en water nodig. Plus een goeie douche en keuken wordt ook altijd gewaardeerd :D . We slapen namelijk altijd op gratis staanplaatsen. En behalve een toilet, of eigenlijk letterlijk: moderne poepdoos (gat in de grond en een zitje met een gat erin en een wc bril erop) is er verder niets. Dus na een paar dagen niet douchen, behalve je wassen met ijswater uit een bergbeekje is een warme douche een heerlijke traktatie. Maar ook een flushing toilet, zoals ze het noemen (oftewel een normaal fatsoenlijk toilet), is ook zeer welkom.

Het Zuidereiland is mooi, maar we hebben nog niet het gevoel dat het mooier is dan het Noordereiland (wat de gletsjeriedereen zegt). We reizen rustig de westkust af en komen er steeds meer achter wat iedereen nou bedoelt. We komen het ene na het andere mooie stukje natuur tegen. Onbeschrijflijk zo mooi! Nu gaan we toch steeds meer snappen dat het Zuidereiland mooier is, het is ruiger qua natuur, heel gaaf! De bergen zijn hoger, de dalen zijn dieper en breder. We komen langs Haast en volgen de Haast Pass, wederom een schitterende weg die ditmaal richting spiegel meertjeWanaka gaat. En nu snappen we het helemaal! Wauw! De weg van Haast naar Wanaka leidt ons door the Southern Alps. En dit heet niet voor niets zo. De bergen zijn zo hoog dat op de toppen eeuwige sneeuw ligt. Dit is heel apart om te zien. Aan de ene kant enorm hoge bergen en aan de andere kant de zee. Oftewel je gaat van zee niveau ineens het hooggebergte in. Maar voordat we bij Haast zijn, komen we nog twee gletsjers tegen die tot onder aan geweldig deze natuur!de berg komen. Dat is ook wel raar om van de zee 20 km landinwaarts te rijden en dan naar een gletsjer staat te kijken die ook weer helder blauw is aan de binnenkant. De weg brengt ons langs enorm grote meren, met weer eens het helderste blauwe water, maar dan nu met de eeuwig besneeuwde Alpen op de achtergrond. Tja daar gaan we weer, schitterend!!! En dan aan het einde van deze schitterende weg ligt WanakaWanaka. Een heel gezellig plaatsje met terrasjes, de winterse bergtoppen op de achtergrond van (weer) een enorm blauw meer. En dan hebben we vandaag ook nog een lentezonnetje om van te genieten. Het is dan ook jammer dat we verder moeten reizen, maar we moeten toch echt verder. Op naar Queenstown. Dit is een leuke toeristische plaats om rond te hobbelen, maar niet echt bijzonder. We reizen dan ook maar weer verder, op naar Fjordland. Een gedeelte van Nieuw Zeeland waar we erg naar uitkijken. En onze een fijne lunch met een goed uitzicht :)verwachting komt uit. Fjordland is echt het meest mooie gedeelte van Nieuw Zeeland. De Milford Sounds zijn zo prachtig, zo mooi, onbeschrijflijk…De weg er naartoe is, voor ons, eigenlijk het hoogtepunt. Want tussen Te Anau en de Milford sounds zit een afstand van iets meer dan honderd kilometer, maar bewoning is er eigenlijk niet te vinden. We rijden dan ook heerlijk door de wildernis van hoge bergen met mooi mooi mooibesneeuwde toppen met daartussen soms weidse vlaktes of bossen met oude bomen volledig begroeid met mos. Daar tussen stromen weer heldere beekjes waarvan het water zo van de toppen van de berg afkomt. We zien van de bergen dan ook overal water afstromen in kleine en grote watervallen. Wauw, wat kan moeder aarde toch mooi zijn. We hebben dan ook heel lang over deze weg gedaan en uiteindelijk kwamen we toch aan bij de Milford sounds. Ook weer erg mooi. Helaas is ons budget nu echt bijna op en zit het er niet meer in om door het fjord te varen, maar het uitzicht en de reis er naar toe was al een cadeau, dus niets te klagen.

Fiordland

Het zuidelijkste puntje van het Zuidereiland van Nieuw Zeeland!!!!Maar nu we in Fjordland zijn, zijn we ook bijna op het zuidelijkste stuk van het Zuidereiland. En tja na zo’n lange reis willen we dat toch wel even aanraken! Want dit was Jurjens doel. Van Moskou helemaal naar het puntje van het zuidelijk eiland van Nieuw Zeeland reizen. We hebben hier een jaar over gedaan en 53000 km afgelegd om hier te geraken! En nu was het dan bijna zover. Nog ongeveer 100 km en het doel is bereikt!! We zien de zuidelijke oceaan al voor ons verschijnen. Dat gevoel is toch wel raar. Om het einddoel in zicht te hebben. Maar ook is het bijna letterlijk het einde van de reis. Behalve het kleine, derde, eiland van Nieuw Zeeland, Rakiura en Antarctica ligt er niets meer zuidelijker om te bereizen. We hebben het gehaald!! We vinden er een staanplaats voor busjes naast het strand en de oceaan. Hier maar eens stoppen. En genieten van de uitgestrekte oceaan. Wauw, we hebben het gehaald.

wauwie!!!

Dus hoe stom het ook klinkt, maar we beginnen aan onze terugreis en reizen ‘terug’ richting Christchurch. Tussendoor komen we gezellige dorpjes tegen en nog meer prachtige natuur. Het verhaal zal voor jullie wel saai zijn, want alles was mooi en fantastisch in New Zealand.

zo dichtbij :DHelaas is Christchurch een spookstad geworden na de aardbeving van een paar jaar geleden. Heel verdrietig om te zien dat er een complete stad is ingestort. De binnenstad is bijna compleet verwoest. De mooie oude gebouwen worden door stalen balken ondersteunt en er staan grote hekken omheen met borden instortingsgevaar. Het is een hele trieste aanblik. We lopen s ’avonds over straat en zien wel geteld 5 mensen lopen, waarvan, ook nog eens, één iemand de boel bewaakt. Het centrum is uitgestorven. Je weet dat de kracht van onze moeder natuur heel heftig kan zijn, maar als je dan werkelijk door de leegte loopt word je daar even heel stil van.een mooie ochtend

flexibele bomen hahaIn de avond was er dan ook geen restaurant te vinden, behalve in de buitenwijken tegen de industrie terrein aan. En dan praat je over een MC Donalds en Burger King. Maar gelukkig hebben we wel gehoord dat, inmiddels, ze geld genoeg hebben om de stad weer op te bouwen en om sommige oude gebouwen te renoveren. De mensen uit Christchurch kunnen dan ook weer een beetje de positieve kanten van het leven gaan bekijken en daar zijn ze dus ook druk mee. Wij zijn dan ook erg benieuwd hoe de ‘nieuwe’ stad zal herrijzen.

Na ons verblijf in Christchurch is onze reis dan ook echt afgelopen. Nu vertrekken we toch echt naar het vliegveld. Met een heel dubbel gevoel van blijdschap en verdriet. Het was het meest geweldige jaar van ons leven. We hebben zoveel culturen mogen zien, zoveel leuke en lieve mensen ontmoet. Het lekkerste Aziatische eten geproefd, traditionele dansen gezien, gevaarlijke dieren geknuffeld en moeder aarde bewonderd. Het was het meest geweldige jaar van ons leven!!!

We hebben het echt gehaald!! Het meest fantastische avontuur dat je, je kunt bedenken hebben wij mogen meemaken, lucky us!!! Van Moskou naar Nieuw Zeeland met de trein, bus, taxi, tuktuk, motor, scooter, boot en af en toe een vliegtuig. Fantastisch! En onze conclusie: de aarde is heel, heel, heel mooi. Maar nu moeten we toch echt weer naar huis.

En daar staan we dan weer in ons kleine kikkerlandje, 75000 km verder. 33000 km door de lucht en 42000 km over land. We worden met een spandoek onthaald, er word geknuffeld en gehuild van blijdschap. We kregen haring met ui, hmmmmmm lekker lekker zo in de vroege morgen. Met een echte cappuccino en een glas bier kletsen we over de goeie vlucht en het rare gevoel dat we weer thuis zijn…

Een paar dagen later worden we via allerlei smoesjes verrast met een surprise party. Ja hoor, weer huilen. Wat hebben wij toch een hoop leuke en lieve mensen om ons heen. Onder het genot van bitterballen, stroopwafels, wijn en bier genieten we van alle aandacht en de knuffels. Onze families en onze vrienden waren bijna allemaal aanwezig, zo geweldig!!! En op zo’n moment realiseer je, je weer dat het heerlijk is om te reizen, maar wat is het ook weer zalig om thuis te zijn. Want ondanks al die schitterende ervaringen hebben we iedereen vreselijk gemist.

Dus nu echt voor het laatst…………

WE HEBBEN HET GEHAALD!! WHOEHOE!!!

Do Svidanya, Bayartai, Zài Jiàn, Chào, Eah Sen Heuy, Pop Kan Mai, Sàwàt-Dii Kráp, Selamat Tinggal, Sampai Jumpa, See Ya Mate, Bye Bye, Tot Ziens!!! YESYESYES!!!! WE hebben onze reis gehaald!!! Whoehoeoeoeoe!!!