Cat Ba (Halong Bay) & Hue.

Karstgebergte in het water :)

We hebben ervoor gekozen om zelf naar Cat Ba Island te gaan en daar een boottocht te regelen tussen het Karst gebergte in het water. We wilde in eerste instantie 2 dagen varen en 1 nacht slapen op de boot. Dit werd ons afgeraden door de hostel eigenaar. Maar dat had te maken met het feit dat de andere boot van zijn broer was. Naar het weerbericht te hebben gekeken hadden we twijfel, want het zag er niet heel positief uit. En met regen twee dagen op een boot zitten is ook geen succes. Plus de negatieve verhalen die we hadden gehoord over slechte boten en ongedierte aan boord maakte onze keus. We kozen dus voor 1 dagtrip met de boot. In het hostel en buiten het hostel werden er allerlei verschillende verhalen verteld over de boottocht, dus helemaal gedesoriënteerd hebben we toch voor de tour vanuit ons hostel gekozen. Dit was een slechte keus, helaas. We zouden een zeilboot hebben. Dat was niet gelogen, maar het was een oude verrotte boot waarvan de mast was afgebroken, de trapleuning loszat en de planken los lagen (als je daar opstond klapte ze omhoog!!). Het was een wonder dat het nog dreef! En uiteraard begonnen we met Jur zijn favoriet ‘Monkey Island’. Met echte gezellige hongerige apen. Het was ons eerste strand in maanden dus dat was wel even genieten met het zand aan de voetjes en de zon schijnend. Daarna gingen we verder. Naar ons idee zijn we om het gebied heen gevaren. Het water lag vol met ongelooflijk veel afval, daar schrik je gewoon van. Wij zijn zwaar teleurgesteld in het eiland Cat Ba, de mensen liegen hier stuk voor stuk de oren van hun kop om je maar geld afhandig te kunnen maken. Helaas zijn wij (net als alle andere toeristen die op dezelfde boot zaten) de volgende dag vertrokken. Wat fantastisch had moeten worden werd helaas een fiasco… Jammer…

We vertrekken naar Ninh Binh om van daaruit vervoer te regelen naar Hue. Uiteraard moesten ze ons nog even proberen te bedonderen met een slechte busmaatschappij, maar gelukkig hebben we door Cat Ba heel snel geleerd om hiermee om te gaan, dus voor de sjoemelaars hebben we maar een ding te zeggen ‘jammer joh, gaat je niet meer lukken’.

mozaiek in de Oude Stad

Hue was fantastisch!! Wat een andere mentaliteit van de mensen! Het was net of we in een ander land aankwamen. Wat misschien ook wel zo is, want Hue ligt net onder de gedemilitariseerde zone (oftewel DMZ). Dat betekend dat Hue in Zuid-Vietnam ligt. We weten niet of het daar aan ligt maar we werden hier hartelijk ontvangen. Toen we er net een dag waren werden we ziek. Wat verkeerds gegeten, verdorie! Allebei reizigers diarree. Dus met koorts op bed of op de wc, twee dagen lang! Gelukkig wisselde we elkaar af met iets beter voelen, dus dan regelde de ene medicijnen en dan de ander weer wat eten en heel, heel, veel water (7 liter op 1 dag!). Maar toen kwam de lieve mentaliteit van de mensen in Hue en vooral van het Valentine hostel (waar we verbleven) naar boven! Want we zijn echt verzorgd door ze. Totdat we beter waren.

DMZ

Maar Hue is ook zelf heel erg mooi. Het is namelijk de keizerlijke stad, en dus vroegere hoofdstad van Vietnam. Hierdoor heb je hier een compleet citadel met hoge muren en ook een verboden stad. Gebouwd op een Vietnamese/ Chinese stijl. Wat leuk is om te zien omdat de Franse kolonisatie toch wel een stempel heeft gedrukt op de huidige bouwstijl in Vietnam. En deze stijl is echt heel anders! Helaas heeft de Vietnam oorlog Hue niet gespaard en is hier heel hevig gevochten. Daardoor is een heel groot gedeelte verwoest. Maar men is bezig met de restauratie en hierdoor kan je al weer, een beetje zien, hoe machtig mooi dit complex vroeger geweest moet zijn. Gelukkig hebben wij de verboden stad in Beijing gezien, waardoor we zelf een goede voorstelling konden maken hoe het er hier moet hebben uitgezien. En wij durven te beweren dat het net zo mooi, zo niet mooier moet zijn geweest als in Beijing (het complex was dan ook wel 1000 jaar jonger dan Beijing). Want ook Vietnamezen kunnen tuinen en complexen aanleggen als de beste.

leger bij een tombe

Je kan hier dus ook niet ontkomen aan de verschrikkelijke Vietnam oorlog (of Amerikaanse oorlog, zoals ze hier zeggen). We zijn dan ook naar het grensgebied geweest tussen noord- en zuid-Vietnam. Hier is heel hevig gevochten en ook al kan je er weinig van zien. De verhalen zijn echt hartverscheurend. We begonnen op een Amerikaanse basis met de Huey helikopter en ander Amerikaans materieel. Ook lieten ze zien hoe de basis in elkaar zat met bunkers van zandzakken en lopengraven. Maar het meest verschrikkelijk waren de uitgestalde bommen. De Grootste was groter dan wij en de dikste kon je bijna je armen niet omheen doen. Hierbij liet onze gids een foto zien van haar woonplaats. Voor en na de bombardementen. Ervoor zie je een stad en daarna zie je niets, geen eens een grasspriet. Om heel stil van te worden. Daarna zijn we bij de Vinh moc tunnels geweest. Deze tunnels zijn door bewoners gemaakt om in te schuilen voor die vreselijke bombardementen. Ook hier wordt je heel stil van. Want ze hebben tot 30 meter!!! Onder de grond geleefd, 6 jaar lang!! En als je ziet hoe, kan je daar alleen maar diep respect voor hebben. Het mooie van dit verhaal is dat iedereen die in de tunnels leefde, het heeft overleefd. Er zijn zelfs 17 kinderen geboren! Daarna zijn we naar een ereveld geweest voor Vietnamese soldaten en ook hier weer, stil. Wat een hoeveelheid graven, onbeschrijfelijk!

Maar gelukkig is Vietnam niet alleen maar oorlog. Want de keizers leefde niet alleen in Hue, ze stierven er ook. Zij hebben hier dan ook verschillende tombes  achtergelaten. Die ook erg mooi zijn om te zien. Zeker omdat we er met een drakenboot naartoe zijn gevaren over de Parfume river. Dit was een heerlijk ritje (zeker na de DMZ tour) vanaf de oude stad, langs het mooie Vietnamese landschap van bergen en rijstvelden en een tempel en pagode, richting de tombes.

Nu hadden we echt alles gezien van Hue en namen we afscheidt van de mensen van het Hostel. Waarmee we toch enigszins een vriendschapsband hebben gecreëerd. We gaan ook zeker een keer terug naar ze, ook om te zien hoe de verboden stad er over een aantal jaar uitziet. Maar nu eerst op naar de volgende bestemming Hoi an.

Gert Jan 04-01-2013 17:24

Die Naomi, die Jurjen ......wat een stel!

Anja 04-01-2013 19:08

Mooi verhaal en dank dat ik zo mag mee genieten!!

peentje 04-01-2013 19:19

jeetje, werd deze keer iets minder vrolijk van jullie verhaal... rampzalige eilandtocht, ziek, verdrietige historie... maar its part of the travelgame. wel bijzonder ook weer die historie!
hopelijk nu weer wat meer vrolijkheid! kus, peen

hen en nes 04-01-2013 20:19

Heee Jur en Naomi,
echt balen dat jullie ziek zijn geweest en wat een oplichters in Cat Ba. Gelukkig daarna weer beautiful en lieve mensen!
Doeg have fun xxx hen en nes

Marloes 05-01-2013 09:18

Hoi lieve Jur en Naomi,
oooowwww zo moeilijk ook idd kiezen tussen al die boottrips..... jammer dat het weer en jullie boot / tocht niet meezat . Niet de indruk gekregen dus van een prachtgebied? Tja en wat lief he die mensen die voor jullie ziekies zorgen, balen...... maar gelukkig op de goede plek dan. En lachen! wij zijn in Hue bij precies dezelfde tombe geweest, Kai Dihn, prachtig!!! Heerlijk weer mee te genieten, kijk weer uit naar het volgende verhaal.