Cambodja

tempelWe gingen dus naar Cambodja met de boot. We hadden al grenzen overgestoken met het Vliegtuig, de trein, lopend en nu dan maar eens met de boot.

Helaas ging de boot kapot, maar gelukkig wel bij het zien van de haven (letterlijk!!). We waren dan ook al in Phnom Penh en dobberde rustig naar de kant. Tot we bij een aangemeerde boot aankwamen en via deze boot aan land konden komen. Waardoor we opeens heel dicht bij ons guesthouse terecht kwamen. Hier hebben we snel een busticket geregeld naar Sihanoukville. Om van daar weer met een bootje naar  het eiland Ko Ta Vie te gaan. We slapen hier 4 nachten in een boomhut, het is er heerlijk rustig (eiland vol vage relaxte gasten die jointjes rookten en snookie coockies aten). We zitten letterlijk tussen de jungle en aan het strand. Hoe goed wil je het hebben!!! Geen elektriciteit (alleen s ’avonds) en de douche bestaat uit een regenton vol water. Lekker primitief zeg maar. We hoefde alleen maar te genieten van de zon, zee, strand en de enorme kriebelbeesten die ze hier hebben. Iets met grote enge spinnen, enorme sprinkhanen, mega mieren, mooie vlinders en irritante muskito’s en af en toe een muis die de nachtelijke rust kwam verstoren. Je hoorde het geluid van diverse vogels en er liepen overal hagedisjes en gekko’s tegen de bomen en in de hut. Het strand liep vol met krabbetjes die echt supersnel weg sprinten als je in de buurt kwam, dit zag er zo komisch uit. We vonden het hier echt heerlijk. Even weg uit de drukte, alleen maar lekker lezen en relaxen. Dit hadden we wel verdient na drie maanden rondreizen. Even een paar dagen rust. Dit was ook goed voor Jur zijn been, zo konden de wonden ook wat beter helen. Die er overigens al stukken beter uit zien en gelukkig geen enge verkleuring heeft. Gelukkig maar…

onze boomhut

Na het eiland vertrekken we weer terug naar Phnom Penh. Hier zullen we een paar dagen verblijven om de stad te verkennen en naar de killing fields te gaan. De killing fields waren vreselijk, dat mensen dit elkaar kunnen aandoen. Wat Pol Pot hier in Cambodja met de rode Khmer heeft uitgevoerd is echt bizar. Complete families die uit elkaar gehaald werden om uiteindelijk vermoord te worden. En hoe ook, ze moesten zuinig zijn met de kogels. Oftewel ze gebruikte allerlei (martel)werktuigen en scherpe harde bladeren of chemicaliën om de mensen te kwellen en uiteindelijk te doden. Er was één ding dat je maag echt deed omdraaien. Er staat daar een boom waar ze de kinderen en baby’s tegen doodsloegen. Moeders werden daar ook vermoord. De kinderen en moeders werden in een gezamenlijke kuil begraven. Als ik het nu weer opschrijf springen de tranen in mijn ogen.

Cambodja is een land dat het voor de tijd van Pol Pot en de rode Khmer naar ons idee alles goed voor elkaar had. Maar na deze vreselijke tijd is het land teruggebracht naar het stenen tijdperk. Alle Cambodjanen, ook de jongere generaties, hebben hier een litteken aan overgehouden. Want zo lang is het allemaal nog niet geleden.

Na Phnom Penh (waar de mensen helemaal niet zo aardig zijn als ze zeggen) zijn we verder gereisd naar Battambang. Hier zijn we één dag met een tuktuk doorheen gegaan. De man die ons rondreed was erg vriendelijk. Hèhè eindelijk een vriendelijk persoon. De dag erna gingen we met de boot naar Siem Reap. Dit zou een mooie tocht over de Mekong tussen de drijvende dorpen zijn. Wij 20 dollar pp betaald voor een 8 uur durende boottocht. Bij de boot aangekomen werd die volgeladen met toeristen, Cambodjanen en heel veel extra lading van eten en drinken. De boot was veel te vol geladen, waardoor we 2x bijna omsloegen!! Het werd een doodenge tocht. Naomi zorgde voor entertainment voor de Cambodjanen, want bij elke schommelbeweging schoot ze omhoog en ging op de rand zitten. Ze moesten daar erg om lachen en eerlijk gezegd vond Naomi dat wel fijn. Ze moest er zelf ook om lachen, want tja dit zag er ook wel hilarisch uit. En als er iets is waar Aziaten goed in zijn dan is het dingen weglachen. Na een tijdje stapte er twee mensen uit en lag de boot gelukkig iets stabieler op het water. Maar helaas zat de boot vol met toeristen, die met meerdere te gelijk naar één kant liepen, voor een mooie foto. Hierdoor hing de boot weer gevaarlijk naar één kant, met de rand ongeveer tien cm boven de waterrand!! Dus van ons hadden die stomme, domme toeristen beter van de boot kunnen gaan. Plus ze zaten op het dak van de boot, waardoor de boot top zwaar was. Dat was ook gewoon gevaarlijk, maar mensen op vakantie zien blijkbaar geen gevaar en hebben alles over voor die mooie foto voor thuis. Of je thuis nou haalt of niet!! De Cambodjanen bleven tenminste rustig op hun plaats zitten. Ze waren ook erg vriendelijk. We waren blij dat we achterin tussen deze mensen zaten :)Gelukkig was het niet alleen maar kommer en kwel in de boot en zijn we langs vele drijvende dorpen gevaren. Nu hadden we dit eerder gezien in Vietnam, maar niet zoals hier. Dit waren echt drijvende dorpen, met supermarktjes en zelfs een drijvende kerk en ziekenhuis. Dat was toch wel bijzonder om te zien, dat mensen letterlijk hun hele leven op het water verblijven. Maar goed na 8 uur lang de boot angstvallig vast te hebben gehouden, zijn we gelukkig heel en droog aangekomen in Siem Reap, Pffiew.

de gevaarlijke boot

Laten we dan maar eens gaan genieten van het prachtige Ankor. We hebben hier verschillende tempels/ ruïnes gezien. Met prachtig grote bomen die gewoon over de muren heen groeien, zo gaaf om te zien (Tomb raider is hier gedeeltelijk opgenomen). We hebben een mooie zonsondergang bij een van de tempels gezien. En bij het beroemde Ankor Wat hebben we de zonsopkomst gezien onder het genot van een lekker ontbijt. Dit was voor Jur een mooi cadeau van moeder natuur op zijn verjaardag.

Ankor Wat met zonsopkomst

Verder zijn we hier niet heel lang gebleven. Cambodja is niet echt ons land, de mensen zijn helemaal niet zo vriendelijk als ze allemaal beweren, het draait hier allemaal om geld. Als je bijvoorbeeld niet bereid bent om 8 dollar voor 2 broodjes kaas te betalen dan worden ze boos. De boottocht was voor de toerist 20 dollar, voor het volk 2 dollar. Het verschil is te groot voor dezelfde service of geen service. Sterker nog het is hier een kwestie van veel betalen en dan opgepropt te worden in bus of boot wat zorgt voor een onveilige situatie, en daar mag je niets van zeggen want dan worden ze boos. We hadden op onze laatste bestemming in Cambodja zelfs een boze hoteleigenaar. Wij hadden onze busticket namelijk ergens anders gekocht, want dat was goedkoper. Daar was hij niet over te spreken. Wij kregen het gevoel dat, omdat wij ‘rijk’ zijn, wij niet moeten zeuren. We moeten gewoon betalen, we hebben het geld toch?

Irriwaddy Dolfijn

Ze vergeten alleen, dat geld voor ons ook een waarde heeft en dat wij, hetgeen waar we hard voor gewerkt hebben, ook maar één keer uit kunnen geven. Dan moeten ze niet geïrriteerd raken of boos worden als wij meer betalen dan in Nederland wel erg overdreven vinden (terwijl de bewoners, maar een tiende van de prijs betalen)! Kortom, dit maakte ons reizen in Cambodja niet fijn en zelfs frustrerend op z’n tijd. Helaas moeten we dan ook concluderen dat Cambodja niet echt ons land is. Maar ons eiland, hutje, jungle ervaring en Ankor Wat en de dolfijnen in Kratie hadden we toch niet willen missen….

Michel en Marije 25-01-2013 07:20

Mooi verhaal weer jongens! Wat een boottocht zeg, ik zie al helemaal voor me hoe naomi daar tussen moet hebben gezeten, haha! En die boomhut... prachtig! Jammer dat de mensen niet zo vriendelijk waren en dat jullie zo veel moesten betalen in vergelijking met het volk, maar wel weer flink wat ervaringen rijker! Gewoon vasthouden aan de mooie dingen en de andere dingen vergeten.. jullie zullen het waarschijnlijk nog wel vaker mee maken, in Egypte hadden wjj dat trouwens ook.. tempels en dergelijke waren voor ons als toerist een stuk 'duurder' dan voor de locals.. gelukkig hadden wij toen een local bij ons die wel even het goedkopere tarief regelde! wat is de volgende bestemming? Veel plezier in ieder geval!

X

X

Anja 25-01-2013 10:06

Jullie plekkie,de boomhut is wel heel mooi.
Ervaring rijker en die frustrattie kan ik me wel heel goed voorstellen.
Geniet van en met mekaar en tot de volgende keer!
Een hartelijke groet uit het mooie winterig Dordrecht(zon schijnt en sneeuw)

Astrid en Rob 26-01-2013 11:24

Vooral het eerste deel lijkt wel een beschrijving uit een reisgids. Die boomhut, heerlijk gewoon. Zitten wij hier in de kou, geen regenton, maar sneeuw en bevroren sloten.

De killing fields lijken ons inderdaad erg indrukwekkend, onvoorstelbaar dat de wereld dat toen (nog maar 30 jaar? geleden) heeft laten gebeuren. Acht uur op z'n bootje, dat is een aardige uitputtingsslag, gelukkig wel enig vertier (Naomi) aan bood.
Helaas is geld vaak een spelbreker, maar laat dit niet de ervaringen overschaduwen.
Geniet van de volgende fase en we kijken uit naar het vervolg op deze reisroman.

Peggy 26-01-2013 12:11

Hoi Jur en Naomi....lekker spannend jullie avontuur..dat hoort erbij aardige en minder aardige personen..omvallende boten etc....
Trouwens Jur...voor je wond, even RODE JODIUM erop doen, dan gaat het snel dicht en daar houdt je er geen litteken van over...ik had het zelfde probleem.! En ook desinfecteren met Wateroxigene (bij apotheek)...
Nog gefeliciteerd.!!

marena 31-01-2013 18:21

ondanks dat cambodia toch niet helemaal een succes was, hebben jullie wel weer geweldige dingen meegemaakt zeg! maar wel erg tegemstrijdigheid in sferen...
dat kotavie klinkt in ieder geval geweldig. doet me erg denken aan mn beste ervaringen in zuidamerika. zo'n hippieachtige omgeving daar kan ik wel wat mee!
dat leven op het water klinkt trouwens ook wel heel bijzonder. dat dat bestaat, net disney!!
njoy verder!!!

ada en henk 20-02-2013 14:39

Hoi Jurjen en Naomi,
Sorry voor de late reactie maar Henk was hem vergeten door te sturen. Het is net of ik naar een reisprogramma zit te kijken zo mooen zo anders dan hier in Nederland.De boomhut geweldig zeg en gedurende de boottocht kan ik mij helemaal indenken hoe je je gevoeld hebt, maar gelukkig zet je je over je angst heen en krijg je er weer heel veel mooie momenten voor terug.
En ach als je al zoveel gereisd hebt dan maak je ook wel eens wat negatieve dingen mee, maar dat weegt niet op tegen de positieve ervaringen.
Heel veel plezier straks met Mary en Theo
Groetjes Ada en Henk

Peggy 23-02-2013 20:37

Hoi Jur en Naomi,
Even een berichtje van Jos doorsturen...ze vertrekken morgen 24/02 naar Bali...hun programma is: van 25/2 tot 8/3 in Bali / Sanur,
Sigara village...8/3 tot 11/3 in djokdjakarta, hotel Garuda...11/3 tot 14/3 in Soerabaya, Toundjoukan Plaza...14/3 tot 17/3 in Bali / Kuta,
Bali Garden..
Ze hopen jullie in een van die plaatsen te ontmoeten...!
Verder hoop ik dat het goed gaat en dat jullie van jullie avontuur genieten...groeten en kus, Peggy

Oma Drost 24-02-2013 17:46

Lieve Jurjen en Naomi,

Ik heb net jullie foto's bekeken, ik vond ze heel erg mooi!
Ik hoop dat jullie het goed naar je zin hebben daar.
Gisteren, dus vrijdag, zijn Theo en Mary vertrokken.
Toen heb ik ze nog goede reis kunnen wensen toen ze al op Schiphol waren.
Ik hoop dat ze goed over gekomen zijn.
Ik wens jullie het allerbeste, heel veel gelukkige, fijne dagen met Mary en Theo en het beste met je been!!!!